Kuinka paljon liikuntaa viikossa?

Liikunnan määrä vaihtelee henkilöstä toiseen riippuen iästä, kunnosta, terveyshistoriasta ja tavoitteista. Kuitenkin, terveysviranomaiset suosittelevat vähintään 150 minuuttia keskiraskasta aerobista liikuntaa tai 75 minuuttia raskasta aerobista liikuntaa viikossa, sekä lisäksi lihasvoimaharjoittelua 2-3 kertaa viikossa.


Keskiraskas aerobinen liikunta sisältää esimerkiksi juoksemisen, pyöräilyn, uinnin tai soutamisen. Raskas aerobinen liikunta puolestaan sisältää esimerkiksi juoksukilpailut, hiihdon tai kovaa pyöräilyä. Lihasvoimaharjoittelulla tarkoitetaan esimerkiksi painonnostoa, kuntosaliharjoittelua tai venyttelyä.


On tärkeää muistaa, että liikunnan tulee olla mukavaa ja sopivaa yksilölle. Siksi on tärkeää löytää itselle sopiva liikuntamuoto ja aloittaa pienin askelin. On myös tärkeää kuunnella kehoa ja pysyä kuulolla mahdollisista terveysongelmista, jotka saattaisivat estää liikkumisen.


Jos haluat parantaa terveyttäsi, vähentää stressiä, lisätä energiaa ja kohentaa mielialaa, suosittelemme aloittamaan liikunnan harrastamisen viikottain. Muista kuitenkin kuunnella kehoasi ja löytää itsellesi sopiva taso liikunnan määrästä.



Aloittelijan kannattaa huomioida seuraavat asiat:

Aloita kevyesti – Älä yritä liikaa heti alkuun. Keho tarvitsee aikaa tottua uusiin liikkeisiin ja kuormitukseen. Aloita pienin askelin ja lisää kuormitusta asteittain.

Kehitä peruskuntoa – Peruskunnon parantaminen on tärkeää ennen kuin aloitat harjoitukset, jotka vaativat suurta fyysistä kuntoa. Voit aloittaa esimerkiksi kävelemällä tai pyöräilemällä.

Opettele oikeat tekniikat – Oikeat tekniikat ovat tärkeitä turvallisuuden ja tehokkuuden kannalta. Käytä apuna esimerkiksi valmentajaa tai personal traineria, joka voi opettaa sinulle oikeat tekniikat.

Huolehdi ravinnostasi – Liikunta vaatii energiaa, joten on tärkeää syödä tarpeeksi, jotta keho saa tarvitsemansa ravintoaineet. Huolehdi myös riittävästä nesteiden saannista.

Vaihtele harjoituksia – Vaihtele harjoituksia, jotta keho ei tottuisi yhteen tiettyyn liikkeeseen. Se auttaa myös parantamaan kokonaisvaltaista kuntoa.

Älä unohda lepoa – Liikunnan jälkeen on tärkeää antaa keholle tarpeeksi aikaa palautua. Lepo on tärkeää lihasten kasvamisen ja parantumisen kannalta.

Nauti liikunnasta – Muista nauttia liikunnasta, sillä se on tärkeää motivaation kannalta. Valitse liikuntamuoto, joka on mukavaa ja joka kiinnostaa sinua

Jos tarvitset apua liikunnan aloittamiseen, niin voit olla yhteydessä fysiikkavalmentajaan treenien aloituksen suhteen!

Picture of Fysiikkavalmentaja Elias

Fysiikkavalmentaja Elias

elias@fysiikkavalmentaja.fi