Haastajasta hittipalveluksi | Kirjareflektio

Kirjan on kirjoittanut Antti Apunen. Haastajasta hittipalveluksi kirjassa kerrotaan vinkkejä palvelun tai tuotteen menestykseen. Kirja toistaa paljon itseään ja samat ohjeet tulevat moneen kertaan esille eri muodossa. Kirja on pitkä ja mielestäni ehkä hieman pitkäveteinen. Siitä huolimatta nappasin paljon tärkeitä huomioita palveluiden johtamisesta. Kirjareflektio käsittelee seuraavia aiheita.


Asiakaslähtöinen palvelu

Asiakaslähtöisyys on tärkeää palveluissa. Itse koen asiakaslähtöiset palvelijat todella mieluisiksi ja itse aion olla myös hyvin asiakaslähtöinen. Minulle on hyvin tärkeää, että asiakas kohdataan ihmisenä ja vuorovaikutusta käydään rennosti pelkäämättä virheitä. Täydelliset myyntipuheet ja myynnin pakottaminen saavat minut ärsyyntymään. Koen tärkeeksi, että asiakaspalvelussa keskitytään aina asiakkaan asiakkaan ongelmaan ja mietitään paras ratkaisu siihen. Sillä saadaan luotua hyvä luottamussuhde asiakkaan ja myyjän välillä.


KohderyhmäKirjareflektio

Voin reflektoida tätä kirjaa ja aihetta minun yritykseni kautta. Minulla on Personal Trainer- koulutus ja haluan tulevaisuudessa tarjota palveluita asiakkaille. Kohderyhmän rajaaminen tässä on todella tärkeää. Minun tulisi olla auktoriteetti omalle kohderyhmälle. Jos kohderyhmäni olisi 18-30 vuotiaat nuoret, jotka ovat lopettaneet urheiluharrastuksen ja menettänyt sen mukana mahdollisuudet fysiikkavalmennukseen, niin haluaisin toimia tälle kohderyhmälle fysiikkavalmentajana. Kohderyhmän valitseminen on tärkeää, sillä jos yrittää olla jokaiselle jotakin, niin on vaikea olla auktoriteetti kenellekkään. Kun oma kohderyhmä on selkeä, niin tulee keskittyä ratkaisemaan heidän ongelmansa täydellisesti. Luoda sisältöä tälle kohderyhmälle, antaa heille samaistuttavia asioita ja tarjota uniikki ratkaisu heidän ongelmaansa.


Auktoriteetti omalle kohderyhmälle

Palvelun tulee olla asiakkaan ongelman ytimessä. Markkinointia luodessa palvelun tulee keskittyä täysin asiakkaisiin ja kohderyhmään. Kokemuksesta sanon, että helposti mietin mitä muut ammattilaiset ja asiantuntijat ajattelevat tästä, tästä ja tosta. Tunnistan tämän ihan vääräksi ajatteluksi. Koska mitä väliä sillä on mitä he ajattelevat tai joku muu, joka ei kuulu kohderyhmääni ja kenen ongelman haluan ratkaista. Paljon ajattelemme mitä muut meistä ajattelemme ja miten toimimme ja mitä sitten. Kritiikki kuuluu asiaan ja sitä on tultava. Mietitään mitä tapahtuu, jos kritiikkiä ei tule ollenkaan, herättääkö palvelu tunteita kenesssäkään. Kun yrittää olla jokaiselle jotakin ja miellyttää kaikkia, niin helposti käy ettei ole kenellekkään yhtään mitään.


Haluan erottua kilpailijoista, mitä tehdä.

Tulee antaa törkeä lupaus tuloksista. Asiakkaan on saatava itselleen tunne, että JES nyt ratkaistaan mun ongelma. Tavoitteet tulevat olla realistisia ja jos on näyttää asiakkaalle konkreettisia aikaisempia tuloksia, niin sen parempi. Palvelusta kannattaa luoda uniikki ja jos se poikkeaa kilpailijoista huomattavasti, niin sillä voi saavuttaa ainakin hetkellisen monopoli aseman markkinoilla. Paljon on myös puhuttu siitä ja kirjassakin puhuttiin tästä, eli erikoistumisesta. Erikoistumisella saa vielä spesifimmin ratkaistua asiakkaan ongelmia. Mietitään fysiikkavalmennuksen näkökulmasta, jos erikoistuisin nopeuden tuottoon ja räjähtävään voimaan, niin sillä jo erottuisin massasta. Palveluni tunnettaisiin siitä, että se sopii urheilulajien suurimpaan vaatimukseen eli nopeuteen ja esimerkiksi suunnanmuutoksen jälkeiseen ensimmäiseen ponnistukseen. Tällä saisi luotua suuren kilpailuedun markkinoilla.


Koen, että olen omaksunut hyvin tietoa mitkä tekijät edesauttavat palveluiden menestystä. Varmasti mikään asia ei yksin takaa menestystä, mutta ainakin edesauttavat sitä. Tärkein palveluiden johtamisessa on mielestäni kuitenkin työmoraali ja jatkuva uuden tiedon vastaanottaminen. Hyvän lopputuloksen saavuttaa sillä, että tekee omana itsenä töitä, näyttäytyy omana itsenä eikä yritä olla kopioida itseään joksikin toiseksi palvelun tarjoajaksi. Muilta saa ja kannattaa oppia ja ottaa mallia mutta loppujenlopuksi palveluiden menestys tulee sen uniikista ja erilaisuudesta. Asiakkaat pitävät tarinoista ja ihmisistä tarinoiden takana jos asiakas voi samaistua tarinoihin.  

  • Kirjareflektio Tiimiakatemialla

Fysiikkavalmentaja Elias

Fysiikkavalmentaja Elias

elias@fysiikkavalmentaja.fi