Kilpailun merkitys laadukkaassa asiakaskokemuksessa

Kilpailu on mielestäni todella tärkeää liike-elämässä. Ilman kilpailua markkinoilla ei olisi tarvetta palveluilla kehittyä paremmiksi palveluiksi. Yritysten välinen kilpailu tuo jatkuvasti parempia ratkaisuja asiakkaiden saataville. Markkinointiosaaminen on kehityttävä jatkuvasti yrityksissä, jotta yritys pysyy mukana jatkuvasti muuttuvalla kilpailukentällä. Yritykset pähkäilevät uusia markkinointitapoja, joilla erottua kilpailijoista. Eikä siihen riitä yksi tapa, vaan ideoita tarvitaan jatkuvasti, sillä kilpailijat tunnistavat kyllä onnistuneet markkinointistrategiat ja luovat samanlaisen hetken kuluttua.


Miten voin itse luoda asiakaskokemusta markkinoinnilla?

Tämä on minua eniten kiinnostava näkökulma markkinoinnissa, eli miten markkinoinnilla voi välittää mielikuvia asiakaskokemuksesta uudelle asiakkaalle. Haluan oppia lisää tähän liittyvästä psykologiasta. Markkinoinnin pitää olla visuaalisesti näyttävää ja huomiota herättävää, jossa luodaan tunne asiakkaalle paremmasta elämästä. Esimerkkinä mieleeni tulee XXL ja Intersportin tapaiset yritykset, jotka mainonnassaan hyödyntää kaunista luontoa, jossa ihmiset laskettelevat, juoksevat ja näyttää nauttivansa yrityksen kamoissa liikkumisesta. Kotipizza markkinoinnissaan luo tunteen paremmasta mielihyvän tunteesta lounaastaan uuvuttavalla työpaikalla. Saan kuvitelman ikään kuin työpaikan ainut hyvä asia on lämmin kotipizzan ruokahetki.


Mitä vien käytäntöön?

Konkreettisia asioita mitä viedä käytäntöön varmasti liittyy tähän laadukkaan asiakaskokemuksen luomiseen, jota koko kirja käsittelee. Asiakaskokemusta voidaan pitää yhtenä tärkeimpänä mittarina yrityksen toiminnassa. Edelleen jatkuvasti haluan luoda liiketoimintaa asiakkaalle, enkä liiketoiminnan ja rahan vuoksi. Minulle tuntuu haastavalta lähestyä myyntiä ja markkinointia sillä näkökulmalla, että kauppa kiinni ja rahat meille. Minä haluan korostaa asiakkaan kokemusta ja luoda asiakkaalle toimivia ratkaisuja arjen helpottamiseksi.


Haluan tietoisesti luoda itsestäni brändiä, että olen hyvin ihmisläheinen ja ihminen ihmiselle. Haluan näyttää aidolta itseltäni esiintyessäni myyjänä tai markkinoijana. Minä en oikein välitä sellaisesta täysin ulkoa opetelluista myyntipuheista ja liian semmoisesta ”kravatti tiukalla” meiningistä, jolla tarkoitan liiallista tärkeilyä ja konemaista suorittamista. Asiakaskokemuksen luomisessa asiakkaalle minun on tärkeä tunnistaa ihmisen profiili ja käyttäytyä sen vaativalla tavalla. Toinen ihminen voi olla rento ja inhimillinen, kun toinen voi haluta tarkkoja speksejä palveluista sekä pitää järjestelmällisyyttä tärkeänä. Pääsääntöisesti haluan tehdä hyvien tyyppien kanssa bisnestä. Jethro sanoi jossain podcastissa suoraan, ettei tee mulkkujen kanssa yhteistyötä ja olen vähän samaa mieltä, että miksi haluaisin tuhlata aikaani ärsyttävän asiakkaan palvelemiseen yhtään ylimääräistä.


Minä B2B myyjänä ja markkinoijana.

Kirjoittaessani reflektiota olen mukana useammassa B2B myynnissä ja markkinoinnissa. Haluan saavuttaa markkinoinnillani yrityksen tunnettuutta ja auttaa luomaan toisen yrityksen asiakkaille lisäarvoa. Lisäarvo on se sana! Haluan luoda lisäarvoa yrityksille ja ihmisille. Markkinoinnin parissa en ole suuremmin työskennellyt toistaiseksi. Unelmieni markkinointiprojekti olisi varmaan jonkin oman yritykseni markkinointi. Haluan oppia markkinoinnin koulutusohjelmassa luomaan markkinointisuunnitelmia & strategioita sekä sisällöntuotannon saloja. Seuraava kirja, jonka luen on sisällöntuotantoon ja digimarkkinointiin liittyvää.


Asiakkaan kokemus määrittelee hyvän & huonon laadun.

Kaikki kokemukset muodostuvat aina eri tavoilla ihmisten mieliin, niin myös asiakaskokemus. Kukaan yrittäjä, markkinointipäällikkö tai vastaava ei voi määritellä asiakkaan kokemusta laadusta. Asiakkaan kokemukset ovat tärkeitä viestejä yrityksille, joihin tulisi minun mielestäni reagoida nopeasti. Laatua voidaan kehittää jatkuvasti asiakaspalautteen mukaan. Kaikkia ihmisiä on mahdotonta miellyttää, siksi onkin tärkeää luoda kohderyhmä ja luoda lisäarvoa kohderyhmälle. Markkinointia ei tule tehdä miellyttääkseen muita alan toimijoita tai ketään muutakaan. Markkinoinnin tarkoitus on löytää kohderyhmä ja luoda heille lisäarvon mahdollisuus myytävästä tuotteesta tai palvelusta.