Matkani Somen huipulle | Tiimiakatemia reflektio

Reflektoin itseäni, ajatuksiani sekä kirjan kolahduksia tässä tekstissä. Kirja, joista ajatukseni ovat saanut inspiraatiota on Roni Bäckin matkani Somen huipulle. Kirjassa Roni kertoo matkastaan menestyväksi tubettajaksi, joka on mahdollistanut hänen unelmatyönsä. Omin sanoin Bäckin elämäntehtävä on tubettaa ja luoda viihdettä sisällöntuottajana.


Oppiminen käytännössä vs koulutuksen kautta

Roni puhui kirjassa siitä, että aloittaisiko mediakoulutuksen ja alkaisiko sen jälkeen tekemään uraa, vai aloittaisiko suoraan käytännössä tekemään youtubea ja oppimaan siinä. Roni oli sitä mieltä, että hänen täytyisi joka tapauksessa media-alan koulutuksen jälkeen opettelemaan käytännön työtä. Tiimiakatemialla pyrimme jatkuvasti oppimaan käytännössä. On siistiä kuulla, kun kavereita opiskelee liiketaloutta ammattikorkeakouluissa tai yliopistossa, että heille opetetaan samoja asioita luennoilla, kun Tiimiakatemialla voimme käytännössä tehdä esimerkiksi markkinointia ja oppia toisiltamme.

Koen, että Tiimiakatemialla on todella tärkeää oppia itse, jotta sillä voidaan edistää tiimin ja koko yhteisön oppimista. Tiimiakatemia tarvitsee suunnannäyttäjiä ja esimerkkejä, joista tiimiyrittäjät voivat oppia sekä inspiroitua.


Haluan itse näyttää omalla esimerkilläni, että mikään ei tule itsestään ja asioiden saavuttamiseksi on aina laitettava itsensä likoon esimerkiksi asiakastapaamiset, aktiivinen teoriatiedon kehittäminen ja projekteissa toimeenpanon taito kehittää tiimiyrittäjää varmasti mieluisaan suuntaan.


Mitä käytäntöön vieminen tarkoittaa käytännössä?

Mitä käytäntöön vieminen tarkoittaa käytännössä? Puhumme siitä usein, että mitä opeistamme voidaan viedä käytäntöön. Annetaan ajatusta sille, miten se tapahtuu. Roni Bäck kertoi kirjassaan uskomattomista seikkailuistaan ja tarinoistaan. Kaikkien näiden kokemusten takana on valtava määrä intohimoa ja työtä, joka on antanut hänelle kaikki uskomattomat kokemukset. Käytännössä se näyttäytyy minulle, että Roni on ollut niin utelias ja intohimoinen omaan juttuunsa, joten hän on aidosti halunnut viedä asiat käytäntöön eli toteuttaa omia innostuneita ideoitansa.


Käytäntöön vieminen tiimiakatemialla, mitä se tarkoittaa? Luemme paljon kirjoja, käymme asiakastapaamisissa ja kirjoitamme motorolat. Tärkeimpiä kysymyksiä reflektoidessamme kokemaamme on vastata kysymykseen: Mitä vien käytäntöön? Olen itsekin vastannut lukuisia kertoja tähän kysymykseen, mutta miten voisin onnistua seuraamaan näiden toteutumista. Käytäntöön vieminen käytännössä tarkoittaa minulle sitä, että tietoisesti lähdetään muuttamaan jotain tapaamme. Näin luodaan aivoihimme uusia aivoyhteyksiä ja tietoisella kaavan toistamisella voidaan saada uudesta asiasta rutiini arkeemme, joka palvelee meitä jahdatessa unelmiamme.


10 selfhelp kirjaa ei vie sinua ulos lenkille, vaan oma päätöksesi lähteä ulos lenkille (Back 2022).

Otsikko pitää paikkansa. Minulle ensimmäisenä syntyy ajatus monista tiimiakatemialla ja yrittäjänä tehtävistä tehtävistä, mihin haetaan tietoa netistä, mutta ne eivät saa minua aloittamaan tehtävää, vaan aloittaakseen täytyy tehdä rohkea steppi ja aloittaa. Tottakai tiedetään, että kirjat ja teoriat antavat siis lisäarvoa kehittymiseen tietyssä asiassa, mutta aloittamaan ne eivät ainakaan minua saa.

Usein on ajatus siitä, että pitää olla valmis tai tarpeeksi hyvä jonkin asioiden aloittamiseen, niin silloin aloittamisesta ei tule juurikaan yhtään mitään. Ajatus siitä, että minun pitäisi olla valmis aloittamaan ura esimerkiksi striimaajana on kuormittava henkisesti ja se syö energiaa kaikesta tekemisestäni. Tavoitteeni on unohtaa minun olematon ego ja antaa itselleni lupa olla aloittelija ja oppia matkan varrella.


Olin joulun aikaan some lakossa ja huomasin olevani todella energinen tekemään päivityksiä ja kehittelemään uusia ideoita somessa. Nyt palattuani someen ja nähdessäni somen ammattilaisia koen epävarmuutta ja huonoutta, joka syö minusta todella paljon energiaa ja en ole osannut olla niin aktiivinen siihen suuntaan. Ihmisen mieli ja tässä tapauksessa minun mieli on outo, sillä eihän minun tarvitsisi välittää, miten muut tekevät somea. Tärkein asia olisi tehdä kohderyhmälleni sisältöä, joka tuottaa heille lisäarvoa ja mahdollisesti kasvattaa liiketoimintaani tulemalla asiakkaiksi.


Säännöllinen ja sisukas työmoraali menestyksen avaimena

Roni Bäckin menestys on hänen uransa alussa, kun hän teki säännöllisesti videoita youtubeen. Roni Back oli reflektoinut miksi maailman suosituin tubettaja PewDiePie menestyy ja oivaltaneensa, että hän tekee säännöllisesti videoita viikoittain. Roni otti tästä projektin itselleen ja alkoi tekemään säännöllistä sisältöä ja jopas alkoikin säännöllisesti katsojiakin tulemaan enemmän paikalle. Roni kertoi myös, että häneltä tullaan usein kysymään miten voisi menestyä youtubessa ja katsoessaan kysyjän profiilin, Roni huomaa hänen julkaisseen usein yhden videon kauan sitten. Ronille säännöllisyys ja periksiantamattomuus oli tie onneen.

”Sitten kun näytän ulkoisesti normaalilta, olen valmis aloittamaan”

Tästä tuli aikaisemminkin jo hieman, että ikään kuin odotetaan, että ollaan valmiita aloittamaan. Ronilla oli vuosia sitten leuassaan ongelmia ja se näyttäytyi ulospäin, joten hän koki siitä epävarmuutta. Leikkauksen jälkeen kaikki meni hyvin ja hän sai uudet kasvot, joten hän sanoi nyt aloittavansa elämän. Voin samaistua tähän tunteeseen, minullakin on ollut muutama merkittävä epävarmuuden tekijä itsessäni, jotka olen saanut hoidettua kuntoon. Kyllähän se antaa itsevarmuutta, kun ulkoisesti vaikuttaa enemmän normaalilta, mutta eihän sen niin tarvitsisi olla. Jokaisen pitäisi osata toteuttaa itseään juuri sellaisena kuin on.



Mikä tekee Roni Bäckistä menestyneen minun näkökulmastani

Ronista tekee suositun hänen rentoutensa, avoimuus ja inhimillisyys. Roni vaikuttaa hyvin tavanomaiselta tyypiltä, joka haluaa kaikkien parasta. Ronilla ei ole tarvetta esittää jotain mitä hän ei ole. Hänellä on kova intohimo ja työmoraali, jotka varmasti ovat hänen tukipilarinsa menestyneen uran kohdalla.


Mitä vien käytäntöön?

Olen päättänyt tiimiakatemian viimeisenä vuotena tehdä rohkeana kokeiluna sen, että alkaisin säännöllisesti tekemään sisältöä sosiaalisen median kanaviin sekä striimaamaan twitchissä. Haluan pikemminkin olla sisällöntuottaja, enkä kuluttaja. Olisi mukava nähdä somessa enemmän kavereiden tarinoita ja kuulumisia, mutta kanavat täyttyy vaikuttajista, joiden tavoitteena on kehittää ja ylläpitää omaa liiketoimintaansa.


Haluanko olla yrityksen keulahahmo? Haluanko olla vaikuttaja?

Minulla on tarve ja halu olla yrityksen keulahahmo ja samaan aikaan vaikuttaja. Kuitenkin toisinaan mietin, ettei siinä ole mitään hauskaa, kun pitäisi jatkuvasti olla edustamassa ja näyttämässä jotain. Ehkä minulle on lapsuudessani syntynyt tarve saada huomiota sekä kilpailuviettini on kova, joten yritysmaailmassa minulla on tarve näyttää paremmalta, kuin joku toinen. Nämä ajatukset kun saisin täydellisesti syrjään ja voisin keskittyä ainoastaan intohimooni eli kohderyhmäni lisäarvon tuomiseen, niin olisi lähestymistapa optimaalisempi ja terveempi.


Fysiikkavalmentaja Elias

Fysiikkavalmentaja Elias

elias@fysiikkavalmentaja.fi